donderdag 21 december 2017

Bourgondische wonderen

Grote Ronde Piëta, ca. 1400.



Wilt u even de sfeer opsnuiven van mijn in de maak zijnde boek? Het Rijksmusem licht dezer dagen een tipje van de sluier op.  Johan Maelwael - de eerste bekende schilder uit onze geschiedenis en voorganger van Jan van Eyck aan het Bourgondische hof - wordt er stijlvol gevierd.


In een hoekje stonden ook drie pleurants van Klaas Sluter, afkomstig van het praalgraf van Filips de Stoute. Eerlijk is eerlijk, Maelwael is prachtig, maar het werk van Sluter, dat is gewoon van het mooiste dat ooit werd gemaakt. Nogal wiedes dat ik de oude Hollander regelmatig door mijn pen zie kruipen...


#DeBourgondiërs #nieuwboek




Kijk naar die handen. Die blik. Springlevend en echt.

Pleurants, eind veertiende, begin vijftiende eeuw.





















2 opmerkingen:

Unknown zei

prachtige creaties, ik ben hoopvol dat je nieuwste boek van dezelfde kwaliteit zal zijn.

BART VAN LOO? zei

Dankjewel. Hoopvol zijn, dat is geen slecht idee, ik neem het over.